KAKO PREPREČITI IZGORELOST NA DELOVNEM MESTU?

Ali domov prihajate utrujeni in nimate več časa ali energije za preživljanje časa s svojimi bližnjimi? Ali vam za vratom ves čas visi občutek neuspeha? Ali se ves čas bojite, da ne boste opravili vsega, kar ste si naložili v svoj urnik, in panično tekate od ene naloge do druge, medtem ko vas za vogalom že preganjajo novi roki?

Obstaja več razlogov za to, da se na delovnem mestu preveč ženemo. Morda se bojimo, da bomo v nasprotnem primeru postali zamenljivi, zato v pisarno prihajamo prvi in odhajamo zadnji, delo pa s sabo jemljemo tudi domov. Morda je naša služba preprosto preveč zahtevna in se vsakodnevno utapljamo v preobilici nalog. Morda pa smo preprosto preveč perfekcionistične in nemirne duše, da bi bili sposobni si ne nalagati preobilice dela.

Se prepoznate v kateri izmed zgoraj naštetih situacij? V tem primeru je to dober trenutek, da se
ustavite in pogledate nazaj na svoje življenje. Trenutek, ko ugotovimo, da nimamo več časa zase, za sprostitev, za doseganje notranjega miru in posvečanje svojim hobijem, je čas, ko se moramo zamisliti.

Za zdravo in dolgo življenje je duševni mir prav tako pomemben kakor telesni, in za duševni mir je zelo pomembno, da dosežemo dobro ravnovesje med dejavnostmi, ki jih moramo početi, in tistimi, ki si jih želimo početi.

Pomembno je, da se naučimo postaviti mejo in ločiti svoje zasebno življenje od poklicnega. To je še posebej težko, če delamo od doma, ker nimamo jasno začrtanih delovnih ur, zato svoje delo pogosto zavlečemo pozno v noč. Čeprav je to občasno nujno – ko nam preprosto zmanjka časa, rok za oddajo pa nam že diha za ovratnik, se moramo takim praksam načeloma izogibati, saj negativno vplivajo na naš bioritem in počutje.

Če delate od doma in vam nihče ne določa urnika, je to lahko blagoslov ali pa prekletstvo – odvisno od tega, kako dobro se znate kontrolirati. To, da ste si sposobni vzeti odmor, ko ga potrebujete, za nekaj časa zapustiti delo in ne misliti na vse, kar še morate opraviti, zahteva prav toliko samodiscipline in kontrole kakor fokusiranje na delo samo.

V vsakem primeru morate vedno paziti, da ne zapadete v kakršnokoli vrsto ekstrema in ohranjate zdravo ravnovesje med delovnim in prostim časom. Če ne delate od doma, je vaša situacija načeloma lažja, razen, če za vašo preobremenjenost z delom niste krivi sami, temveč nerazumne zahteve delodajalca. Če je to vaš primer, morate resnično razmisliti o tem, ali je vaša trenutna služba vredna vašega zdravja in dobrih odnosov v vaši družini.

V glavnem lahko nasvete za preprečevanje izgorelosti na delovnem mestu strnemo v nekaj kratkih povedi:

1. Ne odnašajte dela domov, če ni zares nujno. Pomembno je, da znate postaviti ločnico med svojim delovnim in prostim časom.

2. Ne delajte, kadar ste utrujeni, zaspani ali pa čutite, da vam koncentracija že popušča – raje si vzemite odmor in delo dokončajte, ko boste zbrani in spočiti.

3. Pazite na svoje zdravje in poskrbite, da boste v svoje telo s svežim sadjem in zelenjavo vsak dan vnesli dovolj vitaminov, ki vas bodo ohranjali pri energiji.

4. Naučite se postaviti meje – če vaš delodajalec od vas ves čas zahteva več kot zmorete, začnite raziskovati, kako bi lahko svojo službo zamenjali za bolj zdravju prijazno. Nobeno delovno mesto ni vredno vašega zdravja – službo lahko vedno zamenjate, telesa pa ne.

5. Naučite se poslušati svoje telo – prepoznajte znake, kadar vam sporoča, da ne zmore več.

A. K.

Komentarji