TAKO SE ZNEBITI TREME PRED JAVNIM NASTOPANJEM
Predstavljajmo si, da na svetu obstajata dve vrsti ljudi. V prvo skupino sodijo tisti, ki jim je nastopanje en sam užitek. Večja kot je množica pred katero stojijo, več imajo za povedati in bolj so sproščeni. O kakršnikoli tremi seveda ni ne duha ne sluha. Na drugi strani pa imamo tiste, ki jih že sama misel na to, da morajo stopiti pred ljudi, navdaja z grozo. Kaj počnejo tisti prvi? Obstaja kakšen trik, da se govorništva priučimo ali pa je to prirojena sposobnost, ki jo imamo ali pa nimamo?
Za vas imamo odlično novico. Dobrega govorništva se je mogoče naučiti. Ne le to – celo tisti za katere lahko danes trdimo, da so najspretnejši retoriki, so bili na začetku svoje poti v najboljšem primeru le povprečni. Kaj so torej počeli, da so postali to, kar so danes?
Pripravite se, nadzorujte situacijo in verjamite v to, kar govorite
Brez vaje ne bo šlo. Nove in neznane situacije lahko v nas izzovejo neprijetne občutke, ki se izražajo v obliki slabosti, vrtoglavice, spominske blokade, v najslabšem primeru pa tudi paničnega napada. Slednji predstavlja res skrajno obliko strahu pred nastopanjem, večina ljudi pa občuti tremo, ki je lahko močnejše ali blažje oblike. Bolj kot se boste pred občinstvom počutili domače, manj treme boste občutili in lažje boste izpeljali svoj nastop. Da bi lahko utrdili pozitivne občutke in premagali tremo, na oder nikoli ne stopajte nepripravljeni. Četudi boste včasih očarani nad spontanostjo kakšnega dobrega govorca, verjemite, te spontanosti se je naučil. Ko človek nadzoruje situacijo in točno ve, kaj je tisto kar želi, da pride do izraza na odru, takrat deluje sproščeno. Pomembno je torej, da skrbno načrtujete, ne le to kar boste povedali, ampak tudi kako boste to povedali.
Ko se pripravljate, da boste pred nekom nastopili, pa naj bo to razgovor za službo, zagovor diplomske naloge, predavanje ali karkoli drugega, je ključ do uspeha v tem, da resnično verjamete v to kar govorite. Seveda vam pri sestavljanju govora pride prav vsaka pomoč, pa vendar boste veliko lažje in bolj suvereno izpeljali nastop, če bo to kar boste povedali, odražalo vaša osebna stališča.
Najpomembnejša je neverbalna komunikacija
In končno, sledi še priprava na neverbalni del vašega nastopa. Presenetljivo ali ne, slednji je celo bolj pomemben od same vsebine. Gledalci si namreč na podlagi vizualnih lastnosti in tega kar poveste v prvih nekaj minutah, ustvarijo trajni vtis o vas. Pred občinstvo se postavite samozavestno, drža naj bo pokončna, roke razklenjene. Vzdržujte očesni stik s celotno publiko. S pomočjo teh znakov namreč sporočate, da natančno veste o čem govorite in ste pripravljeni zagovarjati svoja stališča, četudi bi se vam kdo postavil po robu.
Kljub temu, da ste se na nastop dobro pripravili pa lahko pride do nepredvidljive situacije, ko se vam zalomi. V tem primeru je dobro imeti izhod v sili. Pripravite si humoren stavek ali dva, s katerim boste razbremenili ozračje. Morda boste odkrito priznali, da potrebujete kakšno sekundo, da globoko zadihate. Ob iskreni izpovedi, vam publika gotovo ne bo zamerila spodrsljaja.
Na koncu prepričajte še svoje možgane
Naredili ste torej vse, kar je v vaši moči, da bi bil nastop kar se da uspešen. Pripravili ste prepričljiv govor, izpilili vašo držo, kretnje rok in druge znake neverbalne komunikacije. Domislili ste se izhoda v sili, vaš nastop je do potankosti premišljen, resnično skorajda ni možnosti, da bi šlo karkoli narobe. Obstaja le še manjši problem – namreč kako možganom sporočiti, da ni nobene nevarnosti in da je priprava na beg ali boj brez pomena. Fizični znaki kot so tresenje rok, razbijanje srca, rdečica, potenje in pospešeno dihanje nas lahko popolnoma ohromijo, kljub našim najboljšim namenom in željam. Pred nastopom zato trikrat globoko vdihnemo, da sprejmemo kisik v svoje možgane. Za boljši občutek lahko s seboj vzamemo kamenček ali kakšen drug predmet, ki nam daje občutek varnosti, obstajajo pa celo tehnike sproščanja pred nastopom, ki nas razbremenijo čustvene napetosti. Kar pogumno, nobenega razloga ni, da vam nastop ne bi uspel, če imate pred sabo cilj in jasno vizijo kaj želite sporočiti vašemu občinstvu.
L. M.